Struktura vyučovací jednotky
Struktura vyučovací jednotky (45 min)
Úvodní část (4 – 8 min)
- organizační část (pozdrav, evidence, kontrola úboru, obuvi, bezpečnost)
- navození atmosféry (seznámení s obsahem, cíli a úkoly VJ)
- zahřátí a zapracování organismu (nejjednodušší pohybové činnosti prováděné frontálně nebo jednoduchou pohybovou hrou, využívání přirozených překážek, náčiní i nářadí)
Průpravná část (6 – 10 min)
- příprava na hlavní část VJ
- trvání závisí na délce, obsahu, místu, počtu žáků, materiálních podmínkách, počasí, teplotě
- úkoly: všestranné procvičení, kloubní pohyblivost, funkční příprava organismu
a/ všeobecná část
- vytvořit správný a uvědomělý vztah k rozcvičení, pochopení významu, vztah ke správnému držení těla
- rozvoj kondičních a rytmických schopností
- regulace svalového napětí
- rozvoj pohybové paměti
- kompenzace jednostranného školního zatížení
- správné držení těla, dýchání
- navodit stav optimální reaktivity
- kolektivní pracovní atmosféry
b/ speciální část
- připravit organismus na zatížení dle typu, tématu, obsahu a cíle v HČ VJ
Hlavní část ( 20 - 30 min)
- délka závisí na:
- typu VJ, cílech a úkolech
- použitých didaktických řídících stylech
- použitých didaktických metodách, vyučovacích způsobech, postupech a učivu
- použitých organizačních didaktických formách
- aktuálním fyziologickém a psychickém stavu žáků
- vnějších podmínkách ( počasí, prostředí apod.)
Závěrečná část ( 3 - 10 min)
- části:
- uklidňující (relaxace, kompenzace)
- organizační (hodnocení, vzdělávací prvky, pozdrav)
- cíle: uklidnit žáky po stránce fyzické a psychické
- úkoly: organizační, vzdělávací, výchovný, zdravotní, psychologický, diagnostický (kontrolní)
- závisí na: délce VJ, obsahu HČ VJ, tělesném a psychickém zatížení, místu v denním rozvrhu
- nezařazujeme rychlé přeběhy, posilovací cvičení, emotivní soutěže,
- vhodná jsou rytmická, rovnovážná cvičení, pořadová (mají-li smysl)