Testování pohybových schopností
Rychlostní schopnosti
reakční rychlost (Motorický test)
1. Zachycení padající gymnastické tyče (reakční rychlost)
TO sedí rozkročmo na židli, ruku opřenou o opěradlo, examinátor vloží do otevřené dlaně tyč tak aby nulový bod byl na úrovni horního okraje ruky, v dalších 4 sekundách pustí tyč, opakujeme 5x
Organizace: ve dvojicích po tělocvičně v klidu, examinátor a testovaná osoba,
Vyhodnocení: měříme v cm, nejlepší a nejhorší škrtáme a ze zbývajících počítáme aritmetický průměr
akční rychlost
2. Tappink rukou (frekvenční rychlost HK)
TO se střídavě dotýká dvou terčů (průměr 20cm), které jsou připevněny na stole ve vzdálenosti jejich středů 81 cm
organizace: ke konci hodiny umístit na stůl, při hře fotbalu (3. družstva) otestovat všechny z odpočívajícího mužstva
Vyhodnocení: měříme počet celých cyklů za 20s
3. člunkový běh (rychlost se změnou směru)
dvě mety ve vzdálenosti 10m z nichž jedna je na startovní čáře, TO obíhá první dvě mety tak aby tato dráha tvořila osmičku, třetí a čtvrté mety se dotýká
organizace: ve dvojici, druhý stopuje pomocí mobilu nebo stopek s přesností 0,1s
vyhodnocení: měříme čas s přesností na 0,1s, zaznamenáváme lepší ze dvou pokusů
Obratnostní schopnosti
a) obratnost
1. Skokem přechod z kleku do podřepu (zrakový analyzátor, inervace DK)
TO je v kleku s napjatými chodidly a švihem provede podřep
organizace: po čtyřech (nutná kontrola učitele)
vyhodnocení: zaznamenáváme správně provedený cvik
2. Skok na cíl (měříme koordinaci celého těla)
TO provede skok na čáru vzdálenou asi jako polovina jeho tělesné výšky, doskok by měl být patami na cílovou čáru, provádíme dva pokusy (2 s otevřenýma očima 2 se zavřenýma)
organizace: ve dvojicích, TO si lehne na zem a examinátor změří polovinu jeho výšky
vyhodnocení: zaznamenáváme součet obou dvojic pokusů, měříme s přesností na 0,5cm
3. Asynchronní a asymetrické pohyby pažemi
TO nejprve zacvičí 5x sestavu předpažit - upažit - připažit, poté dostane pokyn, aby levá paže byla o jednu dobu napřed, měříme čas potřebný k bezpečnému zvládnutí (trojímu bezchybnému provedení)
vyhodnocení: zaznamenáváme čas potřebný k naučení pohybu
b) rovnováha
1. Výdrž ve stoji jednonož na kladince, oči zavřené (statická rovnováha)
TO zaujme polohu čápa -stoj naboso preferovanou končetinou rovnoběžně s osou kladinky (výška 4cm, šířka 2cm), druhá chodildlem opřená o koleno stojné, ruce v bok, opakujeme 3x (možno provádět i s očima otevřenýma, případně střídat stojnou nohu)
Organizace: ve dvojicíh, examinátor stopuje čas
vyhodnocení: zaznamenáváme součet časů (maximálně 20s)
c) pohyblivost
1. Dotyk prstů za zády (pohyblivost trupu a horních končetin)
TO se snaží spojit, či překrýt prsty překřížených rukou za zády (jedna ve vzpažení druhá v připažení), provádíme na každou stranu 2x a bereme výsledek lepší
organizace: dvojice, examinátor měří
vyhodnocení: znamenáváme chybějící či překrývající se cm s přesností na 0,5cm
d) rytmické schopnosti
1. Nerytmické bubnování (rytmická schopnost horních končetin)
TO dvakrát udeří do stolu levou rukou, pak překříží pravou přes levou a opět udeří dvakrát pravou, pravou se dotkne čela a spustí ji na stůl, cyklus opakujeme po dobu 20s, test opakujeme 4x
vyhodnocení: zaznamenáváme počet správně provedených cyklů v každé sérii
pomůcky: gymnastické tyče (10 ks), Pravítka (jedno do dvojice), stopky (jedny do dvojice), kladinka, stůl, body na stůl a židle
didaktické styly: příkazový nejméně, praktický, užít reciproční nejvíce